Slujire arhierească la hramurile Mănăstirilor Adam şi Vladimireşti

IMG_1959
Cântare de laudă Maicii Domnului la Mănăstirea Adam

,,Bucură-te, ceea ce întru adormirea ta nu ne laşi pe noi!”

Praznicul Adormirii Maicii Domnului este hramul Mănăstirilor Adam şi Vladimireşti din Arhiepiscopia Dunării de Jos. Înaltpreasfinţitul Casian a săvârşit slujba Prohodului Maicii Domnului la mănăstirea din codrii Adamului şi Sfânta Liturghie din ziua hramului, la mănăstirea închinată Maicii Domnului din comuna Tudor Vladimirescu, judeţul Galaţi.

În ziua ajunului praznicului, paşii pelerinilor s-au îndreptat către satul Adam, comuna Drăguşeni, din nordul judeţului Galaţi, pentru a participa la slujba Prohodului Maicii Domnului. Şi anul acesta, incinta mănăstirii a devenit neîncăpătoare pentru mulţimea de credincioşi prezenţi la hram.

IMG_1965
Slujba Prohodului Maicii Domnului

Slujba din ajunul praznicului Adormirii Maicii Domnului a început, la Mănăstirea Adam, cu scoaterea Icoanei făcătoare de minuni din biserică şi aşezarea ei pe altarul amenajat la nord de lăcaşul de cult. Pelerinii sosiţi la hram au fost întâmpinaţi cu un cuvânt de binecuvântare, rostit de Înaltpreasfinţitul Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos.

„După procesiunea îndătinată din sfânta biserică spre locul special amenajat pentru slujba cea mai aşteptată în mănăstirea aceasta, la ceas de seară, la «lumină lină», când şi căldura s-a mai domolit şi suntem mai pregătiţi de rugăciune, principala noastră dorinţă este să ne adunăm gândurile şi să le oferim Maicii Domnului. Ea este «bucuria tuturor celor necăjiţi», «Maica milostivirii» şi izbăvitoarea noastră din toate încercările, dar este şi nădejdea noastră, «scara» care ne urcă de la disperare la speranţă, de la întuneric la lumină, de la tulburare la linişte, de la suferinţă la alinare, de la tristeţe la pace sufletească.”

Semnificaţia slujbei Prohodului Maicii Domnului

Înaltpreasfinţia Sa a arătat sem-nificaţia slujbei Prohodului, „care înseamnă slujba pe care au făcut-o Sfinţii Apostoli la Ierusalim, în faţa trupului adormit aşezat pe năsălie şi purtat din Sion, de pe o ridicătură a Ierusalimului, unde a adormit Maica Domnului, până în sătuleţul Ghetsimani, unde i-au săpat mormântul în piatră. Icoana o arată pe Maica Domnului, iar Sfântul Epitaf arată mormântul ei.

Procesiunea aceasta, pe care o facem şi care, aici, după o îndelungată tradiţie este aşteptată de credincioşi cu faţa către icoană, este identică procesiunii din Vinerea Mare, la Prohodul Domnului, cu o deosebire: atunci nu se stă cu faţa, ci se intră în biserică şi se trece pe sub Sfântul Epitaf. Aici, noi mărturisim, când aşteptăm icoana, că Maica Domnului ne acoperă de toate primejdiile, încercările şi necazurile”. Cântarea Prohodului Maicii Domnului la Adam „este tocmai din veacul al XVI-lea, cam de când a început să existe viaţă monahală în locul acesta”, iar perioada traducerii acestei slujbe în ţara noastră coincide cu descoperirea Icoanei făcătoare de minuni de la Mănăstirea Adam. „De când este icoana, de atunci se cântă aici şi Prohodul Maicii Domnului; deci, este o icoană legată de imnul petrecerii Maicii Domnului de la Sion la Ghetsimani”, a mai spus ÎPS Casian.

Peste 5.000 de pelerini prezenţi la hram

Cei peste 5.000 de pelerini sosiţi la hramul Mănăstirii Adam au participat, după săvârşirea slujbei Prohodului Maicii Domnului, la procesiunea de aşezare a Icoanei făcătoare de minuni înapoi în biserică, pe iconostasul „Axioniţei”. Pentru aceasta, oamenii alcătuiesc un rând şerpuit până la poarta mănăstirii şi de acolo către lăcaşul de cult, iar Sfântul Epitaf şi icoana sunt purtate de preoţi pe deasupra capetelor lor. Slujba s-a încheiat la ceas de noapte, o noapte luminată de miile de lumânări aprinse purtate de pelerini.

Pentru ziua de duminică, a Adormirii Maicii Domnului, mulţi au ales să săvârşească rugăciuni de priveghere de toată noaptea în biserică, în faţa icoanei Sfintei Fecioare Maria cu Pruncul. Slujba Sfintei Liturghii din ziua praznicului a fost săvârşită de părintele arhim. Daniil Oltean, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Dunării de Jos, înconjurat de un ales sobor de preoţi.

Hramul Mănăstirii Vladimireşti

Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului la Mănăstirea Vladimireşti
Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului la Mănăstirea Vladimireşti

Duminică, 15 august, la Sărbătoa-rea Adormirii Maicii Domnului, ÎPS Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, a săvârşit Sfânta Liturghie arhierească la Mănăstirea Vladimireşti din judeţul Galaţi. „Fericiţi sunt cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu şi îl împlinesc!”, a fost cuvântul cu care ÎPS Casian i-a întâmpinat pe credincioşii prezenţi la hram. În cuvântul de învăţătură rostit, Domnul Hristos a fost prezentat mulţimilor drept model de ascultare. „Fiul lui Dumnezeu, din ceruri, Şi-a ales o mamă de pe pământ, pentru a ne învăţa cum trebuie să devenim ascultători şi de mamele noastre, şi de mama cea văzută, care este Biserica” a explicat Arhiepiscopul Dunării de Jos.

Arhiepiscopul Dunării de Jos a arătat credincioşilor că rugăciunea ortodoxă o numeşte pe Maica Domnului în patru feluri: „«Ce te vom numi pe tine, Născătoare de Dumnezeu?» În primul rând, «cer, pentru că ai arătat Soarele dreptăţii, pe Hristos». A doua definiţie este «Rai»: «Bucură-te, Rai, că ai odrăslit floarea nestricăciunii!». A treia denumire este «fecioară», pentru că »a născut fără de bărbat pe Fiul lui Dumnezeu». Şi în al patrulea rând, Maica Domnului este «mamă« sau »maică: «Te vom numi maică, pentru că ai ţinut în braţe pe Fiul tău şi Dumnezeul nostru». Maica Domnului este Cer, Rai, Fecioară şi Mamă. Acestea sunt cele patru mari daruri cu care Dumnezeu a împodobit-o, pentru care noi, astăzi, la cinstita ei Adormire, ne aflăm aici. Acum înţelegem cuvântul pe care l-am spus la început: «Fericiţi sunt cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu şi îl împlinesc pe el!»”.

a 100
15 august: Hramul Mănăstirii ,,Adormirea Maicii Domnului” din comuna Tudor Vladimirescu

Sărbătoarea hramului Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului” din comuna Tudor Vladimirescu s-a încheiat cu o agapă, obştea mănăstirii pregătitind pachete cu hrană pentru toţi cei prezenţi la slujbă.