Şcoala, familia maturităţii tinerilor

Pe 11 martie, din cauza pandemiei, școlile și‑au încuiat porțile iar elevii și profesorii au plecat acasă fără să știe când se vor mai întâlni. Şcoala a trecut  printr‑o perioadă dificilă, care a obligat‑o să își schimbe total modul de funcționare.

Pregătire pentru examenele naţionale a elevilor Seminarului Teologic din Galați

În aceeași situație s‑au aflat și elevii Seminarului Teologic „Sf. Ap. Andrei“ din Galați, când, în această perioadă de pandemie, deși porțile bisericilor și ale școlii au fost închise, totuși ele au rămas deschise în sufletele elevilor seminariști: „Nu am fost distanțat de biserică, fiindcă am fost mereu prezent la slujbe“ (Andrei Guțu, clasa a XII‑a); „Această pandemie nu m‑a oprit să fiu aproape de biserică și să ajut parohia cu tot ce am putut“ (Andrei Nica, clasa XII‑a).

Cel mai mult, seminariștii au simțit lipsa comunității școlare și au așteptat cu nerăbdare să se reîntâlnească și să își reînceapă activitatea, așa cum era firesc, după cum mărturisesc chiar ei: „Distanțarea de școală a rupt legătura atât de importantă dintre profesorii mei, părintele diriginte și colegi, care îmi erau ca o familie“ (Emanuel Ignat, clasa a XII‑a); „Absența colegilor a fost pentru mine o golire de identitate a unui seminarist. Distanțarea de școală s‑a materializat prin lipsa colectivului, cel mai important reper al unei vieți de seminar“ (Ștefan Daniel Teliceanu, clasa a XII‑a); „Absența colegilor a fost resimțită, deoarece, neavând frați, Seminarul m‑a învățat ce înseamnă să ai un frate lângă tine în orice moment“ (Marius Andrei Mirică, clasa a XII‑a); „Absența colegilor a însemnat pentru mine o lipsă puternică de comunicare, de deschidere, dar și o posibilitate în minus de a crea frumoase amintiri cu aceștia“ (Teodor Casian Hornea, clasa a XII‑a); „Programul pe care îl aveam cu colegii înainte de pandemie era plăcut, îmi creasem amintiri, pe care le păstram și după terminarea seminarului, dar acest lucru a fost luat tot din cauza pandemiei“ (Ilie Grigore, clasa a XII‑a).

În toată această perioadă, elevii au fost în permanentă legătură cu colegii și cu profesorii, acest lucru fiind posibil cu ajutorul mijloacelor moderne de comunicare, folosind platforme și aplicații specifice: „Absența colegilor a fost cea mai grea, chiar dacă ne‑am întâlnit în mediul virtual“ (Mihai Ilie, clasa a XII‑a); „Persoanele care m‑au ajutat au fost profesorii de pregătire, care au încercat în permanență să ne susțină pe plan intelectual și moral“ (Marius Andrei Mirică, clasa a XII‑a).

Nicio zi din activitatea Seminarului nu a început fără rugăciune şi nu au fost pauze în care elevii să nu păşească în capelă, spre a‑I mulţumi lui Dumnezeu pentru o nouă zi şi, mai ales, nu a existat seminarist care să nu observe că rugăciunea de dimineaţă și de seară erau momentele duhovnicești cele mai înălţătoare ale unei întregi zile de studiu: „Absența programului pentru mine a însemnat o întristare; era o bucurie să merg la programul liturgic de la capelă“ (Constantin Cosmin Toporău, clasa a XII‑a); „Absența programului pe care îl aveam în timpul școlii mi‑a arătat cât de ordonată era viața mea înainte de a‑l pierde, în special rugăciunile de la Capela Seminarului“ (Emanuel Ignat, clasa a XII‑a)

În perioada Postului Mare și la Sărbătoarea Sfintelor Paști, care au un loc important în viața creștinului, elevii seminariști au transmis bucuria Învierii Domnului în comunitățile lor parohiale prin diferite forme: „În această perioadă mi‑am ajutat bunicii, deoarece sunt înaintați în vârstă, le‑am dus anafură, Lumina din noaptea de Înviere“ (Andrei Totoliciu, clasa a XII‑a); „În perioada de pandemie am ajutat zilnic un bătrân fără familie“ (Marius Andrei Mirică, clasa a XII‑a); „Am avut ocazia de a sprijini parohia cât am putut: am ajutat la împărțit Lumina, pască, am fost prezent la toate slujbele“ (Andrei Nica, clasa a XII‑a); „Am ajutat bătrânii din parohie, am mers la ei și le‑am oferit un ajutor, am împărțit Lumina Sfântă“ (Constantin Cosmin Toporău, clasa a XII‑a); „Am ajutat pe oamenii neputincioși din satul meu prin distribuirea de alimente din partea parohiei, am împărțit Lumina credincioșilor din sat“ (Andrei Guțu, clasa a XII‑a); „În această perioadă am ajutat persoanele din satul meu, împărțind Lumina de Înviere, salcii de Florii și pachete pentru vârstnici“ (Bogdan Darius Pană, clasa a XII‑a); „Am ajutat comunitatea satului din care fac parte, participând la activitățile de voluntariat organizate de biserică: împărțirea salciei şi a Sfintei Lumini“ (Teodor Casian Hornea, clasa a XII‑a); „În această perioadă de izolare, prin intermediul bisericii, i‑am ajutat pe oamenii din sat cu procurarea alimentelor dar și prin împărțirea stâlpărilor de Florii și a Luminii Sfinte“ (Mihai Ilie, clasa a XII‑a).

În toată această perioadă Înaltpreasfințitul Părinte Casian a venit constant  în sprijinul elevilor, atât în pregătirea materiilor pentru examenul de bacalaureat, cât și cu mesaje de încurajare și susținere spirituală, transmise acestora online. În acest context, la iniţiativa Înaltpreasfințitului Părinte Casian şi cu implicarea unor profesori voluntari, elevii din clasele a XII‑a de la Seminarul Teologic Ortodox „Sfântul Apostol Andrei“ din Galaţi au beneficiat de meditaţii gratuite la disciplinele de Bacalaureat.

Astfel, în data de 2 iunie, în Sala „Melchisedec Ştefănescu“ din cadrul Centrului Eparhial al Arhiepiscopiei Dunării de Jos, Chiriarhul Dunării de Jos s‑a întâlnit cu elevii seminariști cu care a avut un dialog de suflet și le‑a transmis un cuvânt de binecuvântare și, totodată, le‑a prezentat cursurile introductive pentru Limba şi literatura română şi Istoria românilor, iar la final le‑a oferit acestora DVD‑urile care cuprind o serie de cursuri înregistrate pentru pregătirea examenului de Bacalaureat.

Revenirea elevilor de clasa a XII‑a la școală pentru pregătirea materiilor pentru examen a adus o adevărată bucurie în sufletele lor: „Când am revenit la școală, am fost cuprins de euforia sentimentelor de bucurie pentru reîntâlnirea cu colegii de la Seminar, dar și de tristețe că s‑a terminat“ (Mihai Ilie, clasa a XII‑a); „Reveniți, cu mila Domnului, la școală, simt că m‑am întors la a doua mea casă, în care am trăit 4 ani“ (Marian Macovei, clasa a XII‑a);  „Revenit la școală, am simţit că m‑am întors la normalitate“ (Teodor Casian Hornea, clasa a XII‑a); „Reveniți la școală, simt umplerea golurilor din suflet“ (Bogdan Darius Pană, clasa a XII‑a); „Simt iarăși că trăiesc“ (Constantin Cosmin Toporău, clasa a XII‑a); „Întoarcerea la școală mi‑a creat mari emoții, întrucât îmi revedeam colegii şi profesorii, dar și sala de clasă, în care am petrecut 4 ani, creând amintiri și sentimente frumoase“ (Ionuț Pricopi, clasa a XII‑a).

În încheiere, elevii au mulțumit Înaltpreasfințitului Părinte Casian pentru toată susținerea, profesorilor lor și tuturor celor care le‑au fost alături în această perioadă și care i‑au motivat să lucreze cu entuziasm, de­pășind dificultatea distanțării fizice: „Conștient fiind de timpul puțin până la Bacalaureat, aș dori să vă rugați cât mai mult pentru noi!“ (Bogdan Darius Pană, clasa a XII‑a).

Pr. Gabriel Mungiu