Conferinţa ,,Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească”

În perioada 12 – 13 mai 2016 a avut loc, la Bucureşti, conferinţa anuală a specialiştilor în arta religioasă, organizată de Patriarhia Română.

Deschiderea oficială a Conferinţei Naționale „Unitate dogmatică și specific național în pictura bisericească” a fost făcută de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, însoţit de Înaltpreasfinţitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos şi Înaltpreasfinţitul Părinte Calinic, Arhiepiscopul Argeşului şi Muscelului.

Acesta a fost primul eveniment petrecut în Aula Magna “Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei, după finalizarea lucrărilor de reabilitare a clădirii, începute în luna martie a anului 2013.

În cuvântul rostit, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a transmis un mesaj intitulat Continuitate şi noutate în arta religioasă și a spus participanților că ,,Tradiţia nu este o simplă repetiţie, ci este o fidelitate reînnoită”.

Cea de a IV-a ediție a conferinţei naţionale a inclus referate susţinute de arhitecţi, istorici de artă, pictori, restauratori, ucenici şi studenţi din ţară:

● „Mărturii de continuitate în spațiul ortodox românesc”– istoric de artă, prof. Victor Simion;

● „Preocuparea Bisericii Ortodoxe Române pentru arta religioasă”– pr. prof. univ. dr. Nicolae Necula;

● „Compoziții inedite în plastica religioasă, raportate la specificul cultural regional” – pictor dr. Cătălin Băluț;

● „O falsă dilemă: biserici mici sau biserici mari? Biserici adaptate la funcțiune” – consilier patriarhal, pr. dr. Florin Șerbănescu;

● „Arta religioasă în societatea contemporană” – prof. univ. dr. Maria Voinea;

● „Arhitectura religioasă de la tradiție la modernitate” – Ioan Goia;

● „Ucenicul și maestrul” – pictor Grigore Popescu;

● „Considerații asupra bazelor iconografice ale artei contemporane: Paul Gherasim, Horia Bernea, Vasile Gorduz, Horea Paștină” – critic de artă Oliv Mircea;

● „Teze de doctorat la Universitatea de Arte din Iași care valorifică creaţia religioasă actuală” – prof. univ. dr. Teresa Sinigalia;

● „Mănăstirea Moldovița. Reper în istoria restaurării românești de pictură murală” – conf. univ. dr.  Ana Maria Baciu;

● „Biserica cu hramul «Sfinții Voievozi Mihail și Gavril» a Mănăstirii Baia de Aramă. Mecanismele degradării monumentului în dinamica procesului de conservare-restaurare și punere în valoare a ansamblului mural” – restaurator Adina Rogojan Mihaiu;

● „Tismana – 400 de ani de pictură bisericească” – dr. Diana Iuliana Barbu;

● „Icoane împărătești din Transilvania. Studiu de caz secolele XVI și XVIII” – conf. univ. dr. Marcel Munteanu;

● „TRINITAS – reprezentări ale Sfintei Treimi în istorie” – prof. univ. Nicolae Sava;

● „Cinciș – un monument pierdut?” – prof. univ. dr. Doina Mihăilescu;

● „Asistență tehnică de specialitate. Extragere și replantare pictură murală în timpul operațiilor de consolidare structurală” – restaurator Claudiu Moldoveanu;

● „Restaurarea hrisovului Mănăstirii Cernica” – restaurator Gabriel Pletea;

● „Pictura bisericească componentă a artei sacre. Permanență și dinamică” – conf. univ. dr. Dumitru Sorica.

În cadrul acestui eveniment cultural au avut loc două lansări de carte cu tematică specifică artei sacre: ”Pro Patrimonio. Studii de artă veche românească” și ”Dicționar de conservare-restaurare a patrimoniului bisericesc”, realizat în cadrul Editurii Basilica a Patriarhiei Române, curator pr. Nicolae Necula.

Pe tot parcursul conferinţei, în incinta Palatului Patriarhiei a putut fi vizitată expoziţia Continuitate şi noutate în arta religioasă,  ce a cuprins 20 de postere prin intermediul cărora se prezintă activitatea Comisiei de Pictură Bisericească și importanţa artei religioase în spațiul contemporan.

Pr. Daniel Popa